trešdiena, 2022. gada 20. aprīlis

Vai reprezentatīvais auto ir reprezentatīvs?

 


Čoma jautājums

Pagājušā nedēļā zvanīja čoms un vaicāja vai drīkst pirkt auto, kas ir mazliet zem reprezentatīvo auto sliekšņa (EUR 50k + PVN), ja auto ņems līzingā. Grāmatvede brīdināja, ka mašīnas cenai jāpieskaita līzinga % un tad jau, kā klasiskajā krievu komēdijā Briljanta roka teica - брюки привращаются .. (bikses pārvēršas par..). Rezultātā - ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi (tūlītējs UIN) un viss ar pirkšanu un uzturēšanu saistītais PVN - neatskaitāms, pat pēc 5 gadiem, kad no luksusa vairs nav ne smakas. 

VID pārbauda visus!?

Esmu dzirdējis, ka VID gandrīz katram autiņam, kas nopirkts knapi zem sliekšņa, veic pārbaudi. Jāatzīstas grēkā, ka es arī pagājušā gadā nopirku vienu tādu, bet VID vēl nav nācis neko pārbaudīt. Skaidrs tik tas, ka tiesas ir pilnas ar lietām, kur VID apstrīd, ka tā vai savādāk pircējs ir apzināti vai neapzināti iebraucis virs minētā sliekšņa. 

(Ne)mainīgais slieksnis

EUR 50k + PVN slieksnis nemainīgs jau palicis kopš 2014.gada, tik to slieksni grauž inflācijas zobi. Vēl pavisam nesen auto cenas cēlušās vismaz pa 10-15%. Tagad uz inflācijas un kara fona droši vien, ka celsies vēl, par iepriekšējiem 8 gadiem nemaz nerunājot - auto cenas nebūt nepalika uz vietas. Šis viss uz Eiropas Zaļā kursa programmas fona izskatās pavisam čābiski elektro-autiņiem, kas ātri vien iekrīt virs reprezentatīvo auto sliekšņa gandrīz jebkurā tautas klasē. 

Sākotnējais sliekšņa pamatojums

Ja atcerieties, pašā sākumā ieviestais neatskaitāmo izdevumu slieksnis bija 20% visam, jo prakse rādot, ka tieši tik bizness izmanto autiņus privātām vajadzībām. Tad, Dana & co sāka Eiropas Komisijai skaidrot, ka nē, tomēr tie ir 50%, ko nedrīkstētu atskaitīt. Eiropa noticēja, bet vai mēs ticam? Aprēķinus par tik krasām izmaiņām biznesa uzvedībā tā arī neviens nav redzējis, šķiet. 

Ko saka ES PVN Direktīva? 

ES PVN direktīvā pamatprincips ir, ka biznesam viss priekšnodoklis ir atskaitāms. Valsts no tā nav tiesīga atkāpties. Nē, tomēr dažreiz ir - ES PVN Direktīvā ir pants, ka jebkuru šādu izņēmumu būtu jāsaskaņo ar EK. Vienīgais šāds saskaņojums bija par 50% atskaitīšanas tiesībām, ja nav reprezentatīvais auto.  

Kas ir luksus?

Vēl ES PVN Direktīvā ir pants, kas aizliedz PVN atskaitīšanu par luksus preču iegādi. Arī tas ir vērtējams jautājums - vai Latvijas reprezentatīvā auto slieksnis ir luksus auto. Tomēr diez vai Hyundai, Skoda un VW elektro-auto atbilst šai kategorijai. 

Kā ir citur ES?

Tikai Latvijā PVN atskaitīšanas tiesības ir atkarīgas no automašīnas iegādes vērtības. Citās ES dalībvalstīs ieviestie nosacījumi pārsvarā ir mazāk ierobežojoši nekā Latvijas regulējums. 

Attiecīgajās tiesu lietās jāliek citus akcentus

Jau tagad visās reprezentatīvo auto tiesu lietās tiesai būtu jāvērtē ne vien VID īpatnējā a/m cenas definīcijas interpretācija, bet arī minēto PVN likuma normu (nesaskaņošana ar EK un atbilstība luksus auto definīcijai) atbilstību ES PVN direktīvai, pamatprincipiem un ES tiesu praksei.   



 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru